maandag 10 oktober 2011

Maandag 10 oktober

Zo, daar ben ik weer :) Vandaag hadden we de hele dag geen internet, maar nu gelukkig wel weer :) Ik ben veilig aangekomen in Kitwe. Vannacht heb ik lekker geslapen (onder een muskietennet), en vandaag begon het programma.

Vandaag hebben we een introductie gehad. We zijn rondgeleid op het gebied van de universiteit, en we hebben een inleiding gehad over wat de Council for World Mission wil zijn: een partnerschap van kerken in missie, dus kerken die elkaar ondersteunen en bemoedigen, en uitdagen. Verder ben ik erg mooie mensen tegengekomen. Vanochtend hadden we een worship (om half 8, maar komende dagen elke ochtend om 6:30, geloof ik). Dat was erg mooi, er werd veel gezongen in het Engels en in Bemba, en er was een preek. Daarna kregen we alle namen van de studenten voorgesteld (ik weet er nog twee of drie). Verder is de groep hier ook erg leuk. We zijn met zijn zevenen, maar er komen er nog twee of drie bij.

De komende dagen krijgen we colleges en lessen over Zambia, en eind van de week ga ik samen met iemand anders naar een stageplek, dat is in Noord-Zambia, in centraal-Zambia of in Zuid-West-Zambia, dus dat is nog even afwachten. De Zambiaanse manier van werken is ook erg leuk, de mensen zijn heel relaxed en haasten zich echt niet :)

Verder ontmoette ik een vrouw (de kokkin) die vertelde dat ze erg betrokken is bij de Girls brigade in Zambia. Dat is een stichting die kinderen helpt te leren hoe ze zichzelf moeten onderhouden, en andere dingen, en ze leren de kinderen ook 'followers of Jesus' te worden. Het deed me denken aan het Leger des Heils. Ik vond het mooi hoe ze erover sprak. Ze heeft zelfs, naast haar eigen kinderen, vier pleegkinderen, terwijl ze het volgens mij helemaal niet superbreed heeft. Een erg mooi verhaal in ieder geval! Zoiets maakt je weer nederig :)

1 opmerking: